محمد اشرفی

مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدرس بازاریابی آنلاین

مشاور حوزه بازاریابی

محمد اشرفی

مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدرس بازاریابی آنلاین

مشاور حوزه بازاریابی

نوشته بلاگ

ابزار دیجیتال مارکتینگ

۱۴۰۲-۰۴-۲۶ دیجیتال مارکتینگ
ابزار دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله قصد داریم ۲۱ ابزار دیجیتال مارکتینگ برتر در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کنیم، اما قبل از اینکه بخواهیم ابزارها را معرفی کنیم، لازم است یک توضیح کلی و مختصری در رابطه با دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم، در واقع دیجیتال مارکتینگ، مجموعه‌ای از کارهایی است که برای بازاریابی و فروش محصولات و ارائه خدمات یک وب سایت به مشتریان خود، گفته می‌شود.

 

چرا باید از ابزار دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

حالا که با مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، می‌خواهیم بدانیم ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به رشد وب سایت شما می‌کنند، این ابزارها باعث می‌شوند، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای دیجیتال مارکترها آسان‌تر شود و همچنین استفاده از آنها در جهت تلاش های بازاریابی انجام می‌شود. این ابزارها انواع مختلف و متنوعی دارند،

 

 

در این قسمت به معرفی مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

 

Hubspot

هاب اسپات یکی از بزرگترین وب سایت هایی است، که بر اساس تولید محتوا ایجاد شد و بعد از آن ابزارهای حرفه‌ای و متنوعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارائه داد. با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هاب اسپات می‌توانید نرم افزارهای چت آنلاین را به سادگی برای وب سایت‌تان نصب کنید و همچنین میزان بازدید کنندگان سایت را تحلیل و آنالیز کنید. توسط ابزار هاب اسپات، می‌توانید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی‌تان را مدیریت کنید. در واقع Hubspot، یک ابزار کامل و درجه یک است، که برای کسب و کارهای نوپا رایگان و برای کسب و کارهای بزرگ پولی است.

 

  1. Ahrefs

Ahrefs مجموعه نرم افزاری SEO است که شامل ابزارهایی برای ایجاد لینک، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، آنالیز رقبا،بررسی رتبه و ممیزی سایت می باشد. بسیاری از ویژگی های داخل Ahrefs برای متخصصان بازاریابی طراحی شده است. به طور خلاصه، Ahrefs یکی از ابزار های محبوب سئو است که افراد برای دریافت رتبه های بالاتر گوگل از آن استفاده می کنند.بیشتر برای تجزیه و تحلیل پروفایل لینک وب سایت، رتبه بندی کلمات کلیدی و سلامتی SEO استفاده می شود.

 

  1. Proof

استفاده از این ابزار تاثیر زیادی در بهبود نرخ تبدیل سایت شما خواهد داشت. ابزار proof از یک مفهوم اجتماعی برای افزایش مخاطبان سایت شما استفاده می‌کند. این مفهوم به این صورت است که اکثر افراد در ناخودآگاه خود معتقدند رستوران‌های شلوغ غذاهای خوشمزه‌تری عرضه می‌کنند. ابزار proof نیز با نمایش اعلان‌های فعالیت‌های اخیر دیگران (مثلا تعداد افرادی که یک پست را دیده‌اند)، دیگر افراد را تشویق به حضور در سایت شما می‌کند. نصب و استفاده از این ابزار بسیار راحت است و کمک زیادی به افزایش نرخ تبدیل صفحات سایت شما خواهد کرد. هزینه‌های استفاده از خدمات این ابزار بر اساس حجم ترافیک وب‌سایت شما تعیین می‌شود و شروع آن از ۲۴ دلار در ماه خواهد بود.

 

  1. Yoast

یکی از راه های بهینه سازی سایت وردپرس استفاده از افزونه Yoast SEO میباشد. با نصب و فعالسازی این افزونه شما میتوانید در حین تولید محتوا , شاهد بررسی آن از طرف این افزونه باشید.افزونه Yoast SEO مواردی را که از نظر موتورهای جستجو مهم هستند را در محتوای شما بررسی میکند و جهت بهبود محتوا , پیشنهادهایی را در انتهای محتوای شما ارائه میدهد. این پیشنهادها نسبت به تغییر محتوا واکنش داده و کاملا پویا است.این افزونه با تبعیت از قوانین خاصی که باعث موردنظر قرار گرفتن توسط ربات های گوگل و کاربران میشود , از محبوب ترین افزونه ها جهت بهینه سازی سایت وردپرسی است.

 

  1. Slack

Slack یک ابزار ارتباطی در محل کار است، “مکانی واحد برای پیام رسانی، ابزارها و پرونده‌ها.” این بدان معناست که Slack یک سیستم پیام رسانی فوری است که دارای افزونه‌های اضافی برای محل کار است. افزودنی‌ها برای استفاده از Slack لازم نیستند، زیرا عملکرد اصلی همه صحبت کردن با افراد دیگر است. در Slack دو روش گپ وجود دارد: کانال‌ها (چت گروهی)، و پیام مستقیم یا DM (چت شخص به فرد).

 

  1. Trello

ترلو یکی از کاربردی ترین ابزارهای مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. بسیاری از بیزینس ها و کسب و کارهای موفق از این ابزار برای برنامه ریزی کارها و ثبت کارهای انجام شده، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک مقاله در سایت سر چه تایمی و چه روزی منتشر می‌شود. یکی از ویژگی های خوب این ابزار رایگان بودن آن برای کسب و کارهای کوچک است. با استفاده از ترلو می‌توانید کارت های برنامه ریزی ایجاد کنید و بر اساس آن چک لیستتان را کامل کنید.

 

  1. Canva

ابزار canva مخصوص کسانی است که هیچ تجربه‌ای از طراحی ندارند. با استفاده از این ابزار رایگان می‌توانید تصاویر و ویدیوهای حرفه‌ای و جذاب بسازید و لوگوها یا نمادهای سایت خود را نیز در آن‌ها قرار دهید.استفاده از این ابزار بسیار راحت است و برای ساختن اینفوگرافیک یا گیف برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت بسیار مفید است. مزیت اصلی استفاده از این ابزار این است که تصاویر آن در جست‌وجوی تصویری گوگل نیز نشان داده می‌شود و باعث بالا رفتن تعامل کاربران با سایت شما خواهد شد.

 

  1. Google Ads

گوگل ادوردز، سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در بازاریابی محصولات یا خدماتتان در موتور جستجوی گوگل و سایت های وابسته به آن توسعه داده است. در روش تبلیغاتی گوگل ادوردز متن تبلیغ در نتایج گوگل برای کوئری های مرتبط نشان داده می شود. این یک سیستم پرداخت به ازای کلیک ( PPC یا Pay-per-click) است. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید از طریق سرمایه گذاری و مزایده برای یک سری عبارات جایگاه تبلیغ را مشخص کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می کنید که کاربر بر روی تبلیغتان کلیک کرده باشد.

 

 

  1. Google Analytics

گوگل آنالیتکس (Google Analytics) یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزاری است که هر دیجیتال مارکتری باید آن روی وب سایتش نصب کرده و همچنین کار با این ابزار حرفه‌ای را آموخته باشد. گوگل آنالیتیکس یکی از آسان ترین و کامل ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، که با استفاده از آن می‌توانید همه چیز را تحلیل و آنالیز کنید، به عنوان مثال می‌توانید بررسی کنید که چند کاربر از سایت شما بازدید کرده‌اند و از چه طریقی وارد سایتتان شده‌اند، چه صفحاتی را در وب سایت باز کرده‌اند، بر روی چه چیزهایی کلیک کرده‌اند، چه مدت زمانی در سایت مانده‌اند و هر اطلاعات دیگری که به آن نیاز دارید را می‌توانید با این ابزار به دست بیاورید. گوگل  آنالیتیکس ابزاری فوق العاده است که به دلیل رایگان بودن، استفاده از آن را برای هر دیجیتال مارکتری ضروری می‌کند.

 

  1. Google Search Console

گوگل سرچ کنسول که پیش از این با عنوان گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد، ابزاری ارائه شده توسط گوگل برای بررسی وضعیت وب‌سایت در موتورهای جستحو و مشاهده آماری در این خصوص می‌باشد.اگر بهینه‌سازی سایت‌تان در موتورهای جستجو و یا به اصلاح سئوی سایت شما فاکتوری حائز اهمیت است و در خصوص آن مطالعاتی داشته‌اید، حتما با  اهمیت سئو و ابزار گوگل سرچ کنسول نیز برخورد داشته‌اید. این ابزار فوق‌العاده آماری مانند بازدیدهای سایت، کلیدواژهای جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما، خطاهای احتمالی در دسترسی، خطاهای امنیتی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد

 

  1. Google data studio

با استفاده از ابزار دیتا استودیو گوگل می‌توانید یک گزارش کامل و جامع از فعالیت‌های خود تهیه کنید و آن‌ها را در اختیار تیم سئو یا مشتریان خود قرار دهید. این ابزار اطلاعات لازم برای گزارش‌های خود را از ابزارهای مختلف نظیر google analytics، search console، google ads، facebook Ads، Bing ads و… دریافت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که میزان موفقیت خود را بررسی کنید. به علاوه شما می‌توانید گزارش‌های این ابزار را در سایت خود نیز منتشر کنید و کاربران را در جریان آمار و ارقام واقعی سایت خود قرار دهید.

 

  1. MailChimp

میل چیمپ (MailChimp) یکی دیگر از ابزار دیجیتال مارکتینگ است که در بین کاربران خود بسیار پرطرفدار و محبوب است. با استفاده از این ابزار می‌توانید در ماه تا ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ کاربر، به صورت رایگان ارسال کنید. میل چیمپ به دلیل رایگان بودن بهترین انتخاب برای انجام کمپین های ایمیل مارکتینگ است. این ابزار تعداد بسیار زیادی قالب ایمیل در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین ایمیل هایی را که برای مشتریانتان فرستاده‌اید را رهگیری می‌کند.

 

  1. Asana

یکی از نرم‌افزارهای شناخته شده در دنیا در حوزه مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPMS، نرم افزار آسانا (Asana) است (www.asana.com). این نرم‌افزار به خوبی گردش کار را مدیریت می‌کند، اما نمی‌توان از آن انتظار یک نرم‌افزار کامل مدیریت پروژه را داشت، برای مثال ویژگی ردیابی زمان محلی را ندارد، اما برای مدیریت تسک‌ها و گردش کاری، ابزار بسیار مناسب و انعطاف‌پذیری است.

 

  1. BuzzSumo

تولید محتوا برای بیزینس های مختلف امری ضروری و حیاتی است. Buzzsumo یک ابزار حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ است که وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را برای محتواهای خاص اسکن می‌کند و همچنین تعیین می‌کند که هر محتوا چند درصد نرخ تعامل جذب کرده است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به موضوعات داغ و بروز دسترسی داشته باشید و برای تولید، محتواهای تکراری و کاربر ناپسند هزینه اضافی پرداخت نکنید.

 

  1. MeetEdgar

یک ابزار کامل برای مدیریت شبکه های اجتماعی است که برای استفاده بسیار سرگرم کننده خواهد بود. شما می توانید دستورالعمل های طنز و یا سوالات را انتخاب کنید و همچنین می توانید زمان انتشار محتوا را مدیریت کنید.یکی از ویژگی های بارز MeetEdgar این است که طراوت خاصی به محتوای شما می بخشد. همچنین این ابزار محتواهایی را که شایستگی کافی برای انتشار داشته باشند را در نظر می گیرد تا شما از کیفیت مطالبتان اطمینان بیشتری داشته باشید. MeetEdgar اقدام به باز نشر محتوای قدیمی هم می کند تا کاربرانی که به هر دلیلی آن ها را ندیده اند ، مطالب شما را ببینند و محتوا و اهداف شما کاملا دیده شود.

 

  1. Buffer

با استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی کنید. کار با این ابزار بسیار راحت است. چرا که همه گزینه‌ها به صورت گرافیکی در اختیار شما قرار گرفته و برای کار با آن نیازی به دانستن زبان ندارید. شما می‌توانید در آخر هفته‌ها که وقت آزاد بیشتری دارید، یک تقویم محتوایی برای طول هفته خود ایجاد کنید و پست‌های خود را برای هم شبکه‌های اجتماعی که در آن فعال هستید زمان‌بندی کنید. به این ترتیب حتی اگر فراموش کرده باشید، پست شما در زمان مناسب منتشر شده و مخاطبانتان را جذب خواهد کرد. نکته جذاب دیگر درباره این ابزار این است که تجزیه و تحلیل‌هایی از عملکرد شما در انواع شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد که با توجه به آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را بهبود دهید.

 

  1. Hootsuite

سایت HootSuite یک برنامه فوق العاده مفید برای مدیریت رسانه های اجتماعی است. این برنامه که اغلب به عنوان سیستم یا ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی شناخته شده است، به شما امکان می دهد چندین پروژه را همزمان ببینید و نظرات مشتریان را کنترل کنید. شما می توانید پست های جدید را ارسال کنید، پاسخ ها را بخوانید، پیام ها را برنامه ریزی کنی ، آمار را مشاهده کنید و موارد دیگر… بسیاری از برند های بین المللی – از جمله کوکاکولا و سونی موزیک – از این روش برای صرفه جویی در زمان بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

 

  1. MOZ

این ابزار از تکنیک‌های قدیمی و جدید سئو برای بررسی سایت شما استفاده می‌کند. به کمک ابزار Moz pro می‌توانید از جدیدترین کلمات کلیدی مرتبط با کارتان آگاه شوید و مشکلات به‌کارگیری کلمه کلیدی در سایتتان را شناسایی کنید. پس از شناسایی مشکلات می‌توانید امتیاز همه صفحات سایت را بررسی کنید و متوجه شوید که روی کدام‌یک از صفحات باید مانور بیشتری بدهید. از کدام کلمات کلیدی بیشتر استفاده کنید. خدمات رایگان ابزار Moz بسیار گسترده است اما اگر قصد استفاده از نسخه pro آن را دارید باید ماهیانه ۹۹ دلار حق اشتراک بپردازید.

 

  1. SEMRush

برای استفاده از خدمات ابتدایی SEMRush استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. با استفاده از خدمات رایگان این ابزار می‌توانید وضعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. این ابزار به شما کمک خواهد کرد که با آنالیز کلمات کلیدی، دامنه و بک لینک‌ها به یک رقیب جدی برای دیگر کسب و کارها تبدیل شوید و زودتر از دیگر رقبا به کاربران خود خدمات ارائه کنید. اگر قصد دارید از امکانات منحصربه‌فرد این ابزار استفاده کنید، باید نسخه غیر رایگان آن را تهیه کنید. طرح‌های مختلفی برای اشتراک این نرم‌افزار وجود دارد که ارزان‌ترین آن‌ها از پرداخت ۹۹ دلار به صورت ماهیانه آغاز می‌شود.

اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید، با ابزار SEMRush می‌توانید با بررسی یک وب‌سایت ترافیک آن را تجزیه و تحلیل کنید. رقبای و تبلیغات مربوط به آن‌ها را پیدا کنید و صفحاتی را که در سایت آن‌ها باعث ایجاد ترافیک می‌شود، بازدید کنید. از آنجایی که در سال ۲۰۲۰ حساسیت موتورهای جست و جو بر روی کلمات کلیدی بیشتر شده است، این ابزار به شما کلمات کلیدی خاص پیشنهاد می‌دهد تا نسبت به دیگر رقبای خود خاص‌تر شوید. با استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی توسط این ابزار، محتوای یکدست‌تری تولید خواهید کرد و با سرعت از رقیبان فاصله خواهید گرفت.

 

  1. Hotjar

یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ که ماکترها کمک می‌کند که رفتار کاربر را در سایت بررسی کنند. در واقع با استفاده از اطلاعات این ابزار می‌توانید متوجه شوید که چند درصد از کاربران به محض ورود به سایت آن را می‌بندند. چند درصد وقت زیادی در سایت می‌گذرانند و چند درصد از کاربران پس از مدتی حضور در سات آن را بلااستفاده می‌دانند. همچنین می‌توانید متوجه شوید که بخش موردعلاقه کاربران در هر صفحه از سایت کدام بوده است و چه تعداد کلیک بر روی بخش‌های مختلف صفحات شده است. برای استفاده از این ابزار می‌توانید اشتراک‌های ماهیانه با شروع مبلغ ۲۹ دلار در روز را تهیه کنید. اما اگر قصد استفاده از خدمات رایگان آن را دارید تا ۲۰۰ هزار بازدید در سایت به شما خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

 

  1. Sender

سندر یک ابزار آنلاین ایمیل مارکتینگ است که کمک زیادی به شما برای مدیریت لیست ایمیل کاربران، ساخت اتوماسیون ایمیلی، تبلیغات ایمیلی و… میکند. نکته جذاب اینجاست که تا زمانی که لیست ایمیل شما به عدد چندین هزار نفر نرسد، نیازی نیست برای استفاده از قابلیت های sender پولی پرداخت کنید. بنابراین پیشنهاد فعلی من برای ایمیل مارکتینگ، این وب سایت و ابزار است.

 

در مقاله بعدی دیگر ابزار دیجیتال مارکتینگ که کاربردی هستند را بررسی میکنیم.

از وقتی که در سایت من گذروندید ازتون ممنونم 😍

 

برچسب ها:
درج دیدگاه